RENOVERING
Det er vigtigt, at ændringer og renoveringer i foreningens lejligheder udføres korrekt og med hensyn til både ejendommen og dine naboer.
På denne side finder du de vigtigste retningslinjer for, hvad du må lave selv, og hvad der skal anmeldes til bestyrelsen. Alle arbejder skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt og, hvor det kræves, af autoriserede håndværkere.
Du kan herfra også finde:
Foreningens renoveringsguide – med detaljerede beskrivelser og tekniske krav
Ansøgningsskema til renovering – som du skal bruge, når du anmelder ændringer inden du går i gang.
Oftest stillede spørgsmål vedr. renovering af større og mindre grad
MINDRE ÆNDRINGER I LEJLIGHEDEN
Som andelshaver må du gerne foretage almindelige, indvendige ændringer i din lejlighed.
Det kan f.eks. være:
Maling af vægge og lofter, tapetsering og gulvslibning
Udskiftning af køkkenlåger, vandhaner, hvidevarer
Udskiftning, nedtagning og/eller afpropning af gas og gasmåler (skal udføres af autoriseret VVS’er)
Montering af lamper og stikkontakter
Disse mindre ændringer kræver ikke godkendelse fra bestyrelsen.
TAG HENSYN
Husk at tage hensyn til dine naboer, når du udfører støjende arbejde (se opslaget i opgangen om tilladte tidspunkter for boring og bankning), og at sikre at arbejdet udføres korrekt – og af en autoriseret håndværker, hvor det er påkrævet.
Det er dig som andelshaver, der er ansvarlig for arbejdet.
STØRRE ÆNDRINGER OG FORANDRINGER I LEJLIGHEDEN
Hvis du planlægger større ændringer i din lejlighed – f.eks. arbejder, der påvirker bygningens konstruktioner, installationer eller planløsning – skal du anmelde projektet til bestyrelsen, inden arbejdet går i gang.
Bestyrelsen skal have din ansøgning senest tre uger før du ønsker at starte. Hvis bestyrelsen ikke gør indsigelse inden tre uger, kan du gå videre med arbejdet. Nogle gange kan bestyrelsen kræve, at en fagperson fører tilsyn, eller at du tegner en midlertidig forsikring mod eventuelle skader på ejendommen.
EKSEMPLER PÅ FORANDRINGER, DER KRÆVER GODKENDELSE:
Flytning, opsætning eller nedrivning af vægge
Sammenlægning af rum eller ændring af planløsning
Udskiftning eller omlægning af rør (vand, varme eller afløb)
Ændring af elinstallationer ud over almindelige udskiftninger
TAG HENSYN
Husk at tage hensyn til dine naboer, når du udfører støjende arbejde (se opslaget i opgangen om tilladte tidspunkter for boring og bankning), og at sikre at arbejdet udføres korrekt – og af en autoriseret håndværker, hvor det er påkrævet.
Det er dig som andelshaver, der er ansvarlig for arbejdet.
ADGANG TIL NABOENS LEJLIGHED
Husk at tage hensyn til dine naboer, når du udfører støjende arbejde (se opslaget i opgangen om tilladte tidspunkter for boring og bankning), og at sikre at arbejdet udføres korrekt – og af en autoriseret håndværker, hvor det er påkrævet. Det er dig som andelshaver, der er ansvarlig for arbejdet.
Hvis dit renoveringsarbejde kræver adgang til en nabolejlighed – f.eks. for at komme til rør, faldstammer eller ledninger – skal du varsle din nabo mindst fire uger i forvejen. Arbejdet skal udføres med mindst mulig gene for de berørte beboere, og eventuelle berørte områder skal reetableres hurtigt og pænt efter arbejdet er afsluttet.
Tip: Informér både naboen og bestyrelsen tidligt i processen – så undgår du misforståelser og unødvendige gener.
HVAD KAN, SKAL OG MÅ DU?
-
Nej, mindre ændringer kræver ikke anmeldelse.
Du må f.eks. male, tapetsere, slibe gulve, udskifte køkkenlåger, armaturer eller hvidevarer uden at søge.
Men hvis du laver ændringer i konstruktioner, installationer eller rør, skal du anmelde arbejdet til bestyrelsen senest tre uger inden start.
Se §10.1 i vedtægterne.
-
Ja, det skal du. Hvis en nabo skal udføre anmeldte forandringer, der kræver adgang til din lejlighed, skal du give adgang.
Naboen skal give dig mindst fire ugers varsel, og arbejdet skal udføres så skånsomt som muligt.
Eventuelle skader eller ændringer skal reetableres efterfølgende.
Se §10.3 i vedtægterne.
-
Ja, du må gerne skifte fra gas til el-komfur.
Arbejdet skal udføres af en autoriseret elektriker, og de eksisterende gasrør skal afmonteres og afblændes korrekt af en autoriseret VVS’er.
Der er ikke krav om at anmelde det til bestyrelsen, medmindre arbejdet påvirker andre installationer eller fælles rør.
Tip: Gem dokumentation fra installatørerne – det kan blive nødvendigt ved salg, forsikring eller fremtidige reparationer.
-
Ja, du må gerne ændre eller udskifte de vandrette rør i din lejlighed (for eksempel i køkken eller bad), hvis arbejdet udføres af autoriserede håndværkere.
Hvis du skal flytte eller omlægge rør, skal der søges om godkendelse hos bestyrelsen.
Du må ikke ændre eller fjerne stigstrenge – de fælles, lodrette rør, der forsyner hele ejendommen.
Se §9.5 og §10.1 i vedtægterne.
-
Nej, ikke uden at søge om godkendelse om det først.
Ændringer af vægge – uanset om de er bærende eller ej – skal altid anmeldes til bestyrelsen.
Ved bærende vægge kræves der typisk også byggetilladelse fra kommunen.
Se §10.1 i vedtægterne.
-
Kun hvis det ikke kobles til ejendommens fælles ventilationssystem.
Emhætter med recirkulation (kulfilter) er tilladt, men hvis du ønsker aftræk gennem ydermur eller eksisterende ventilationskanal, skal det anmeldes og godkendes af bestyrelsen.
Se §10.1 i vedtægterne.
-
Ja, du må gerne udskifte lamper, stikkontakter eller afbrydere.
Større ændringer som f.eks. udskiftning af ledninger eller grupper i eltavlen skal udføres af autoriseret elektriker.
Der skal søges godkendelse hos bestyrelsen, hvis der ønskes at ændre på installationens placering eller omfang.
HVORDAN OG HVORLEDES?
-
Du søger om renoveringsgodkendelse ved at bruge ansøgningsskemaet på hjemmesiden.
I ansøgningsskemaet fremgår det også, hvad du skal medsende eller vedhæfte.
-
Bestyrelsen har op til 3 uger til at gøre indsigelse efter du har meldt dine renoveringsplaner.
Hvis du ikke har hørt noget inden da, kan du gå i gang. Du kan bede om at få et godkendelsesdokument fra bestyrelsen.
Se §10.1 i vedtægterne
-
Hvis bestyrelsen gør indsigelse, skal arbejdet udskydes, indtil der er opnået enighed, eller det er fastslået, at indsigelsen var uberettiget.
Bestyrelsen kan også bede om yderligere oplysninger eller stille krav om tilsyn eller forsikring.
-
Nej, ikke som udgangspunkt.
Bestyrelsen kan ikke nægte en forandring, der er nødvendig af hensyn til ældre eller handicappede, medmindre den giver væsentlige gener for andre beboere.
Bestyrelsen kan dog stille krav til arbejdets udførelse og kræve, at boligen reetableres ved fraflytning.
Se §10.2 i vedtægterne.
-
Hvis dit renoveringsarbejde kræver adgang til en nabolejlighed (for eksempel ved rør, faldstammer eller ventilation), skal du varsle naboen mindst fire uger i forvejen.
Arbejdet skal udføres med mindst mulig gene, og eventuelle berørte områder skal reetableres pænt og hurtigt bagefter.
Se §10.3 i vedtægterne.
-
Bestyrelsen kan kræve, at du tegner en midlertidig forsikring, hvis din renovering indebærer risiko for skader på ejendommen – f.eks. ved badeværelsesrenovering, rørarbejde eller større konstruktive ændringer.
Forsikringen skal dække eventuelle skader, der kan opstå under arbejdet.
Se §10.1 i vedtægterne.
-
Hvis bestyrelsen kræver, at en fagperson fører tilsyn med arbejdet, eller at du tegner en ekstra forsikring, skal du som andelshaver selv betale de rimelige udgifter forbundet hermed.
Se §10.1 i vedtægterne.