SALG AF LEJLIGHED

Hvor lang tid tager en overdragelse?

Hvis der er mangelindsigelser

Som det fremgår af ovenstående tidshorisont, tager det ca. 2-3 måneder at overdrage en andelslejlighed, fra administrator har modtaget alle rapporterne uden anmærkninger til overtagelsesdag. Efter overtagelsesdagen har køber en indsigelsesfrist på 14 dage.

I tilfælde af indsigelse(r), tilbageholdes et passende beløb til udbedring af fejlen. Sagsbehandlingstiden udvides med ovenstående tidshorisont og de indsatte grå felter. Hvis mangelindsigelsen bestrides af sælger, har køber 3 måneder til at fremsætte retsligt krav.

Ved at læse nedenstående kan du selv gøre meget for at fremme processen.

TRIN 1: INDHENTNING AF RAPPORTER

Start med at bestille el- og vvs-rapport. Hvis du er bekendt med, at der er problemer med dine el- eller vvs-installationer, bør du få dem udbedret forinden.

Når du har modtaget anmærkningsfrie el- og vvs-rapporter, kan du bestille en vurderingsrapport. Ved bestilling af vurderingsrapport fremsender du forinden el- og vvs-rapporterne til vurderingsfirmaet. Du kan ligeledes med fordel fremsende alle relevante faktura(er) vedr. forbedringsarbejde, du har fået udført i andelslejligheden.

Vær opmærksom på, at der kan være ventetid på udarbejdelse af rapporterne, så bestil tid til vurderingerne så snart som muligt.

  • Der er valgfrihed vedr. valg af firma til udarbejdelse af el- og vvs-rapporter, så længe rapporterne udarbejdes af en hhv. autoriseret elektriker og blikkenslager.

    Der er dog ikke valgfrihed vedr. valg af firma til vurderingsrapport, hvorfor Fruergaard Larsen A/S skal benyttes.

  • Honoraret for udarbejdelse af el- og vvs-rapporter betales af sælger, men vurderingsrapporten deles ligeligt mellem køber og sælger.

  • Rapporterne er som udgangspunkt gældende i 6 måneder.

    Bemærk at for vurderingsrapporten er de kun gyldige i det år de er udarbejdet. Hvis du indhenter en vurderingsrapport nær slutningen af året, bedes du orientere vurderingsmanden om, at salget først sker i det nye år, så de kan tage forbehold for dette i deres afskrivninger.

FORENINGENS VURDERINGSFIRMAER ER:

BG EL

Tårnby VVS Teknik

+45 30 29 16 87
info@taarnbyvvs.dk

OBS! Der er valgfrihed vedr. valg af firma til udarbejdelse af el- og vvs-rapporter, så længe rapporterne udarbejdes af en hhv. autoriseret elektriker og blikkenslager.

Fruergaard Larsen

+45 48 24 12 98
bl@fruergaard-larsen.dk

OBS! Der er ikke valgfrihed vedr. valg af firma til vurderingsrapport, hvorfor Fruergaard Larsen A/S skal benyttes.

TRIN 2: SÆT BOLIG TIL SALG

Efter du har fået indhentet vurderingsrapporter og evt. mangler er udbedret, kan du sætte boligen til salg hos vores administrator. Det gør du ved at klikke på nedenstående knap og udfylde informationerne på siden.

TRIN 3: FIND KØBER / VENTELISTER

  • Den, der indstilles af andelshaveren, såfremt overdragelsen sker i forbindelse med bytning af bolig, eller til børn, børnebørn, søskende, forældre, bedsteforældre eller til en person, der har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år før overdragelsen.

  • Til andelshaveren af nabolejligheden, der har været medlem af foreningen i mindst to år, og er opskrevet på foreningens sammenlægningsventeliste.

  • Samboende familie, der er opskrevet på foreningens familieventeliste, har fortrinsret efter tidspunktet for opskrivningen. Det er en betingelse for overdragelse efter denne bestemmelse, at familiemedlemmet har samme folkeregisteradresse som opskriver og har haft det i hele den opskrevne periode. Hvis andelshaveren udtræder af foreningen, mister familiemedlemmet sin plads på denne venteliste, men overflyttes til den eksterne venteliste med virkning fra samme dato, som vedkommende var indskrevet på familielisten.

  • Andre andelshavere, der er opskrevet på foreningens interne venteliste, således at den, der først er indtegnet på ventelisten, går forud for de senere indtegnede. Fortrinsretten i henhold til første punktum er dog betinget af, at den fortrinsberettigede andelshavers bolig frigøres, således at den tilbydes først til de indtegnede på ventelisterne i overensstemmelse med reglerne i litra B, C, D, E og F, og derefter til den person, der indstilles af den andelshaver, der flytter ud af andelsboligforeningen jf. litra G.

  • Andre ikke-andelshavere, der er opskrevet på foreningens relationsliste og har en bekræftet relation til en nuværende andelshaver i foreningen. Den, der er indtegnet går forud for de senere indtegnede. Hvis den nuværende andelshaver udtræder af foreningen, mister ikke-andelshaveren sin plads på denne venteliste, men overflyttes til den eksterne venteliste med virkning fra samme dato, som vedkommende var indskrevet på relationslisten.

  • Ikke-andelshavere, der er opskrevet på en ekstern venteliste i foreningen.

  • Andre, der indstilles af den fraflyttende andelshaver.

Der er ikke frit salg i foreningen, da vedtægtens bestemmelser definerer, at personer på foreningens ventelister har forrang til at erhverve din andel. I foreningen gælder følgende rækkefølge:

TRIN 4: OVERDRAGELSESAFTALE

Så snart en køber er fundet, bliver du kontaktet af vores administrator fra Øens Ejendomsadministration. Han guider dig igennem hvad du skal gøre, og derefter sørger han for at udarbejde nøgletalsoplysninger og overdragelsesaftale.

OBS! De nøgletalsoplysninger, der udarbejdes, er pr. den dato, der fremgår af skemaet. Du bør derfor sikre dig inden indgåelse af endelig aftale, at der ikke i mellemtiden er sket ændringer i nøgletalsoplysningerne.

Overdragelsesaftalen fremsendes elektronisk via ProBo til underskrift med MitID. Øens udsender en mail til alle parter, der skal underskrive. Der vil i mailen være en instruktion om, hvordan du underskriver. Når alle parter har underskrevet, vil der automatisk blive udsendt en mail til alle involverede med besked om, at overdragelsesaftalen er endeligt underskrevet. Den underskrevne aftale vil være vedhæftet i denne mail.

Det er vigtigt, at du får underskrevet aftalen så hurtigt som muligt. Køber skal nå at instruere sin bank om overførsel af købesummen for lejligheden. Husk også, at køber ifølge lovgivning har en fortrydelsesfrist på 6 hverdage efter aftalen er skrevet under.

TRIN 5: KØBESUM INDBETALES

Når overdragelsesaftalen er underskrevet, skal køber indbetale købesummen på foreningens konto senest 14 dage før overdragelsesdagen i henhold til overdragelsesaftalen. Et par dage før overdragelsen undersøger vores administrator, om køber har indbetalt købesummen.

Det er vigtigt, at køber får sit eksemplar af den underskrevne overdragelsesaftale hurtigst muligt, ellers kan køber ikke nå at instruere sin bank om, at der skal betales.

Hvis køber ikke har indbetalt, sendes en rykker til køber, samt en orientering til dig som sælger. Det anbefales ikke at overdrage nøgler før købesummen er modtaget på foreningens konto. Administrator orienterer hurtigst muligt når købesummen er modtaget.

TRIN 6: OVERTAGELSESDAG

NØGLEOVERDRAGELSE:

Du skal selv arrangere med køber, at du udleverer nøgler på overtagelsesdagen. Her skal I begge udfylde og underskrive en nøgleoverdragelse, hvor I begge skriver under på, at det bestemte antal nøgler og nøglebrikker er overdraget.

Ved salg af lejlighed skal der være:

  • tre stk. RUKO-systemnøgler (til opgangs- og gårddør, porte samt kælder- og loftdør)

  • tre nøglebrikker

  • tre RUKO-nøgler til selve lejlighedens hoved- og køkkendør

  • to nøgler til lejlighedens postkasse

Hvis der mangler nøgler eller brikker ved overdragelse eller salg, hæfter sælger for nøglerne, og der bliver i forbindelse med afregning af overdragelsessummen fradraget det beløb svarende til de priser, der p.t. er gældende for anskaffelse af nye.

FORSYNINGSAFLÆSNING:

Du skal også selv arrangere med køber, at der bliver aflæst el og gas. Administrator sørger for at bestille varmeaflæsning.

Husk, det er dig som sælger, der hæfter overfor forsyningsselskaberne, indtil overtagelsesdagen.

Husk også at opsige dit wifi og/eller TV-pakke, når du flytter.

TRIN 7: MANGELINDSIGELSER

Når køber er flyttet ind i lejligheden, har køber 14 dage til at gøre indsigelse mod synlige fejl og mangler. Det vil sige, at såfremt køber registrerer ting ved lejligheden, som ikke er i orden og som ikke er beskrevet i vurderingsrapporten, kan køber gøre indsigelse.

Er dette tilfældet, holder administrator et beløb tilbage, indtil du som sælger har aftalt med køber, hvem der skal betale for udbedringen af de mangler, som køber har påpeget. Hvis I ikke kan nå til enighed, opfordrer vi altid både køber og sælger at søge juridisk rådgivning.

TRIN 8: SALGSSUM UDBETALES

Du kan forvente en foreløbig afregning af provenuet senest 1 uge efter overtagelsesdagen, og den endelige afregning efter indsigelsesfristens udløb såfremt køber ikke har gjort krav herom.

HAR DU SPØRGSMÅL?

Kontakt vores administrator, Christian A. Dencker v. Øens Ejensomsadministration
skriv besked · ring op